ابرآمد

دلینو

سامان غلامی (مدیر عامل دلینو):

«تا قبل از استفاده از ابرآمد، دلینو به یک تیم یا گروه متخصص شبکه و IT نیاز داشت تا به‌ جای بررسی موضوعات مهم، بر تأمین امنیت و به‌روزرسانی مداوم مخصوصاً در ساعات پرترافیک سایت، تمرکز کنند. این کار نه‌ تنها وقت‌گیر بود؛ بلکه باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز می‌شد. ابرآمد با تیم متخصصی که دارد خیال ما را راحت و هزینه‌های ما را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.»

دلینو به‌ عنوان یک استارت‌آپ سفارش آنلاین غذا در سال 1395 و بر اساس طرح کسب‌وکار چهار نفر جوان متخصص در مهندسی کامپیوتر و علاقه‌مند به ارائه راهکارهای خلاقانه، متولد شد. در حال حاضر دلینو علاوه بر تهران و کرج در شهرهای قم، بندرعباس، رشت، گرگان، همدان، یزد، ارومیه، گنبد کاووس و اراک نیز سرویس می‌دهد. گسترده‌تر شدن فعالیت‌های شرکت و حضور در سایر شهرهای ایران نشان از مسیر رو به ‌رشد دلینو دارد که می‌توان آن را جزو استارت‌آپ‌های موفق کشور به شمار آورد.

بر خلاف دیگر سامانه‌های ثبت غذا که سفارش با استفاده از تلفن به رستوران‌ها اطلاع داده می‌شود، در دلینو سفارش به‌صورت آنلاین و بدون تأخیر به رستوران‌ها اطلاع داده شده و فیش‌ها بلافاصله از پرینترهای رستوران چاپ می‌شوند.

با گسترش کسب‌وکار دلینو، خطوط کسب‌وکار ناهارتایم و برند وندو به مجموعه اضافه شدند. ناهارتایم پلتفرم آنلاین سفارش غذای سازمانی است که تداوم دسترسی مشتریان در آن اهمیت بالایی دارد. وندو سامانه ساخت پلتفرم اختصاصی برای رستوران‌ها است. در وندو تعهد به مشتری‌ها بالاتر و انتظارات بیشتر بوده و ارتقای زیرساخت در لحظه اهمیت بالایی دارد. وندو در حال حاضر 500 مشتری دارد. وندو تعهد بالایی برای قطع‌نشدن و دردسترس‌بودن سایت مشتری دارد؛ چون قطعی سرویس و پایدار نبودن آن همانند تعطیل‌شدن رستوران و کاهش فروش است.

چالش‌های فناوری اطلاعات دلینو

سرور دلینو در سال 95 بر روی زیرساخت یک سرویس‌دهنده بیرونی به‌جز ابرآمد و به‌صورت کلوکیشن بود. این سرور در آن زمان خیلی خوب و با کیفیت G9 ارائه شده بود؛ اما رفته‌رفته امکان ارتقا وجو نداشته و قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز سرور یافت نمی‌شد. پیدا نشدن فرد متخصص برای نگهداری و به‌روزرسانی سیستم نیز قسمتی از شروع مشکلات بود. در ابتدا متخصصان همکاران سیستم برای نگهداری زیرساخت دلینو اقدام کردند؛ اما به‌مرور و با افزایش حجم اطلاعات، هماهنگی و انجام وظایف بسیار سخت شد.

همچنین موضوعات داون تایم و قطعی‌های مکرر سرویس‌دهنده زیرساخت باعث اختلال در کارها شده و با توجه‌ به رشد و گسترش کسب‌­وکار دلینو در شهرهای مختلف و افزایش ترافیک پلتفرم و بازدیدهای وب­سایت، نیاز به ارتقای مداوم سخت‌افزار و زیرساخت امنیتی احساس می‌شد. این مهم به‌ خصوص در هنگام کمپین‌های آنلاین و تبلیغات پرحجم نه ‌تنها از جنبه ارائه تجربه‌ کاربردی بدون نقص به کاربران جدید بلکه حفظ کاربران قدیمی اهمیت مضاعف پیدا می‌کرد که باعث شد سال 99 با بالاتر رفتن حجم سفارش‌ها و درخواست‌ها نیاز به مهاجرت به سرویس قوی‌تر و مقیاس‌پذیرتری احساس شد.

از سوی دیگر از رده خارج‌شدن سرور‌های قدیمی و نیاز آن‌ها به نگهداری و ارتقا، ریسک‌ها و هزینه‌ها را دوچندان کرده بود.

دستاوردهای استفاده از سرویس‌های ابرآمد

دلینو از اواخر سال 1400 به بستر ابرآمد مهاجرت کرد و از سال 1401 سرویس‌های خود بر بستر ابر را تکمیل‌ نمود. در حال حاضر تمام زیرساخت‌های آنلاین مجموعه دلینو بر روی ابرآمد قرار دارد. چه آن بخشی که برای مشتری قابل ‌مشاهده است و چه بخش سخت‌افزاری آن. امسال نیز زیرساخت‌های بخش توسعه دلینو مانند سیستم ارتباطی و پیام‌رسان داخلی به ابرآمد منتقل خواهند شد. همچنین دلینو برای زیرساخت دانشی خود از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که بستر آن نیز بر روی ابرآمد قرار داده شده است.

دلینو جزو کسب‌وکارهایی است که مشابه آن در بازار زیاد دیده می‌شود و سایر مشاغل به‌راحتی می‌توانند مدل کاری خود را با این کسب‌وکار شبیه‌سازی کنند.

از مهم‌ترین دلایلی که دلینو شرکت ابرآمد را به‌عنوان یک سرویس‌دهنده انتخاب کرده، پاسخگویی بسیار مناسب پشتیبانی آن است. پاسخگویی به‌ موقع تیم پشتیبانی، چه در قالب تیکت و چه به‌صورت تلفنی، اهمیت بالایی برای تیم دلینو دارد.

در حال حاضر شاید مبلغ پرداختی سه‌ماهه به ابرآمد به ‌اندازه مخارج سرور قدیمی باشد؛ اما دیگر مشکلات جانبی و دغدغه‌های آن وجود ندارد. مشکل امنیتی وجود ندارند و تمام سیستم‌ها با اطمینان بالا در دسترس هستند.

پس از ثابت کردن سرورها بر بستر ابرآمد و کسب اطمینان؛ حتی تعدادی از مشتریان وندو که فروش آنلاین و حضوری داشتند، فروش حضوری خود را قطع کرده و تنها به ‌صورت آنلاین مشغول فروش شدند.

از مهم‌ترین دستاوردهای ایجاد شده برای این شرکت، پس از مهاجرت به ابرآمد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ازبین‌رفتن دغدغه ارتقای سرورها در گذر زمان
  2. کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها
  3. کاهش مشکلات و مسائل مربوط به امنیت سرورها
  4. آسودگی خیال از کار با شرکتی که در کمترین زمان ممکن پاسخگوست و سرویس‌های قابل‌اتکا و قابل‌اعتمادی را ارائه می‌دهد.

سایر داستان‌های موفقیت

بهران

 بهران

پشتیبانی شبانه‌روزی از تمامی سرورها، تجهیز تیم متخصص، مقیاس‌پذیری سرویس ابرآمد با حجم اطلاعات رو به ‌رشد شرکت بازرگانی بهران مهم‌ترین ارزش‌ ‎های خلق شده برای این شرکت بوده است.

نامی نو مشتری ابرآمد

نامی نو

با تحت وب شدن دسترسی کاربران، تیم IT نامی‌نو توانست بر موضوعات مهم‌تری از کسب‌وکار متمرکز شود. پشتیبانی شبانه‌روزی و در دسترس ابرآمد نیز مسیر را هموارتر کرد.

هایلند بیوتی

هایلند بیوتی

آقای شایارضا شمس‌زاده (مدیر عامل فروشگاه هایلند بیوتی): تعاملات سازنده و ارتباطات نزدیک با کارشناسان فروش و پشتیبانی ابرآمد منجر به بهبود کیفیت خدمات این شرکت گردیده است.

پارس آمپول

پارس آمپول

آقای کریم‌زاده (مدیر مالی پارس آمپول): برای ایجاد بسترهای IT و به‌منظور سازگاری سیستم‌ها با امکانات شرکت؛ نیاز به استفاده از سرویس‌های رایانش ابری همانند سرویس‌های ابرآمد داشتیم.